کارگاه تورنسل

کارگاه تورنسل

80 سال پیش در سال 1943 (1322 خورشیدی) پروفسور تریفون تورنسل در ماجراهای تن‌تن و میلو ظاهر شد. ورودی که قابل توجه و تاثیرگذار بود، به‌طوری‌که از آن به‌بعد در کنار تن‌تن و میلو و کاپیتان هادوک جای‌گاه ویژه‌ای پیدا کرد و تا آخرین کتاب حضور داشت. در این پست می‌خواهیم به کارگاه تورنسل سری بزنیم!

خوانندگان روزنامه‌ی بلژیکی لو سوآر (Le Soir) نخستین کسانی هستند که این شخصیت نحیف و منحصر به‌فرد، با لباس سبز را در داستان گنج راکام قرمز دیدند.

پروفسور تریفون تورنسل

محلی برای زندگی و کار

در حالی‌که تن‌تن و کاپیتان هادوک در حال آماده‌سازی سفر دریایی خود برای جست‌وجوی گنج راکام قرمز هستند، تریفون تورنسل خود را به آن‌ها معرفی می‌کند و موفق می‌شود تن‌تن و دوستانش را به‌خانه‌ی خود ببرد تا اختراعش را نشان دهد. آن‌ها با واردشدن به کارگاه آپارتمان او، با انواع و اقسام وسایل و اختراعات مواجه می‌شوند. تعجبی هم ندارد! زیرا وارد خانه و کارگاه یا آزمایش‌گاه علمی یک مخترع شده‌اند!

خانه تورنسل

این فضای داخلی ویژه بی‌درنگ جنبه‌ی کم‌تر شناخته‌شده‌ی شخصیت او را آشکار می‌کند. اختراعات نامحتمل او کم‌وبیش خوب کار می‌کنند. این کارگاه آپارتمانی که بسیار مجهز است، مملو از ابزارهای مدرن و جدید برای شکل‌دهی، ساخت و ایجاد است. در یک کلام: اختراع کردن!

کارگاه تورنسل

گیره نجاری

یکی از نخستین ابزارهایی که خواننده با آن مواجه می‌شود، گیره‌ی نجاری‌ست. این سیستم مکانیکی امکان قراردادن و محکم نگه‌داشتن هر نوع جسمی را فراهم می‌کند. هم‌چنین به‌نظر می‌رسد تورنسل از آن برای برش یک قسمت فلزی استفاده می‌کند، شکلی که پیش‌تر به‌خوبی پیش‌رفت کرده، اما هنوز نیاز به‌کارهای تکمیلی دارد. اندازه، ابعاد، ضخامت فک‌ها و استحکام دسته‌ی T نشان می‌دهد این یک مدل حرفه‌ای است.

گیره

سنگ تیزکن

علاوه بر ابزارهای ساخت، تورنسل دارای تجهیزاتی است که می‌تواند آن‌ها را نگه‌داری کند. مانند سنگ تیزکن که به‌شکل شش ضلعی و به‌رنگ آبی روی میز کار در سمت راست قرار دارد. این سنگ برای تیزکردن ابزار برش فلز یا چوب است. در کنار آن، یک قوطی روغن کوچک وجود دارد که پروفسور از آن برای روغن‌کاری مکانیکی تجهیزات و اختراعات خود استفاده می‌کند.

سنگ تیزکن

اره مویی

اره مویی دستی به‌درستی روی دیوار قرار گرفته. بسته به ماهیت تیغه‌ی آن، باید برای برش عناصر فلزی یا قطعات چوب استفاده شود. پیچ‌های پروانه‌ای که در انتهای U شکل قرار گرفته‌اند، برای اره کردن در همه‌ی جهات به‌ویژه گردکردن بسیار کاربردی‌ست. به‌راحتی می‌توان تیغه را بسته به ماده‌ی مورد نظر تغییر داد.

اره مویی

ابزار

ابزار دیگری روی طاقچه‌ی چوبی به‌دیوار متصل‌شده. از سمت راست: یک آچار دوتایی با انتهای باز، یک چکش، یک سوهان نیم‌گرد، یک سوهان عاج ریز، انبر میخ‌کش، انبردست و یک چکش دیگر مشابه اولی. در جعبه‌ای که درست زیر ابزار قرار داده‌شده، یک چکش کوچک‌تر مانند چکش جواهرسازی وجود دارد. یک دستگاه لحیم‌کاری با اجاق ویژه‌ی آن برای داغ‌شدن، نیز موجود است. (زیرا در سال 1943، دستگاه لحیم برقی وجود نداشت.)

ابزار

برای پایان‌دادن به این گشت‌و‌گذار، خواننده متوجه یک قوطی روغن بزرگ و یک آچار دوتایی نیز می‌شود. هر دو روی زمین، آماده‌ی استفاده، در نزدیکی یکی از اختراعات پروفسور قرار گرفته‌اند: یک ژنراتور گاز مدل جدید و در نوع خود منحصر به‌فرد.

روغن‌دان و آچار

پروفسور تورنسل در کتاب گنج راکام قرمز هم مهندس و هم تکنسین است. او اختراعات خود را از A تا Z، از پلان به شی طراحی می‌کند. او تکنیک‌های برش فلز، ماشین‌کاری، مونتاژ و تمام ابزارهای لازم برای ایجاد، ساخت و توسعه‌ی اختراعات خود را دارد. تورنسل در این‌جا زندگی می‌کند! برای استفاده‌ی بهینه از فضا او تخت‌خواب تاشو اختراع کرده. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که کارگاه آپارتمان او تمیز و مهم‌تر از آن، دقیق است. هر ابزار در جای خود و آماده‌ی استفاده می‌باشد، که با شخصیت پریشان او در تضاد است!

به اشتراک بگذارید

بعدی
تغییرات پرواز شماره 714 به سیدنی
قبلی
نقاشی اسرارآمیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست