هرژه و آزادی مطبوعات

هرژه و آزادی مطبوعات

آزادی مطبوعات یک ارزش اساسی برای جامعه و افراد آن است، زیرا تضمین‌کننده‌ی اطلاعات آزاد و عینی‌ست. هر ساله در سوم ماه مه (سیزدهم اردی‌بهشت)، روز جهانی آزادی مطبوعات برای یادآوری اهمیت آن و دفاع از استقلال رسانه‌ها جشن گرفته می‌شود. هم‌چنین این روز فرصتی برای ادای احترام به خبرنگاران و دیگر اصحاب رسانه است که جان خود را برای حقیقت به‌خطر می‌اندازند.

هرژه و آزادی مطبوعات

کار هرژه ارتباط تنگاتنگی با مطبوعات دارد. در واقع، هرژه از 18 سالگی شروع به انتشار نقاشی‌های خود در مطبوعات پیش‌آهنگی کرد. ماجراهای تن‌تن به‌طور مستمر در روزنامه‌ها و مجلات متعددی منتشر شد. بنابراین می‌توانیم داستان‌های او را در کنار اخبار بزرگ بخوانیم. ناگفته نماند که مطبوعات در آثار هرژه جای‌گاه برجسته‌ای دارند. قهرمان ماجراهای شگرف و جذابش هم‌چنان خبرنگار باقی مانده است! ما تن‌تن‌ را در حال نوشتن مقاله در نخستین کتاب – تن‌تن در کشور شوراها – می‌بینیم. در واقع او به‌همان اندازه که یک کارآگاه ماجراجوست، به مقابله با نیروهای شیطانی می‌رود.

برترین خبرنگار

نقش مطبوعات در ماجراهای تن‌تن و میلو

مطبوعات نقش مهمی در ماجراهای تن‌تن و میلو دارند. بریده‌های روزنامه به‌طور منظم در این مجموعه ظاهر می‌شوند. گاهی هم برای نشانه‌گذاری یا تقویت خط داستان برای خواننده پدیدار می‌شوند. هم‌چنین هرژه می‌دانست چه‌گونه کار خود را با تحول مطبوعات وفق دهد، به‌ویژه با ادغام رسانه‌های جدید مانند رادیو و تلویزیون در آخرین داستان‌هایش. در برخی از ماجراها مانند، جواهرات کاستافیوره و تن‌تن و پیکاروها رسانه‌ها نقش اصلی را در داستان بازی می‌کنند.

کاپیتان هادوک

تن‌تن و پیکاروها

مقاله‌ها هم‌چنین می‌توانند در داخل داستان لغزش پیدا کنند تا داستان را پیش ببرند، مثل هفت گوی بلورین، جایی‌که بریده‌های مطبوعات خواننده را در تعلیق نگه می‌دارند و منتظر قربانی جدیدی از نفرین راسکار کاپاک هستند.

هفت گوی بلورین

هفت گوی بلورین

در ادامه و در ماجرای معبد خورشید وقتی تن‌تن و دوستانش در زندان و منتظر روز مجازات بودند، تکه‌ای از یک روزنامه که نزد کاپیتان بود، به‌طور تصادفی به‌دست تن‌تن می‌رسد و مقاله‌ای درباره‌ی رخداد خورشیدگرفتگی (کسوف) در چند روز آینده، باعث نجات آن‌ها از مرگ شد.

در خاتمه باید گفت، آزادی مطبوعات یکی از ارزش‌های اساسی جامعه‌ی ماست و کار هرژه یک نمونه‌ی کامل است. هرژه به‌لطف سهم ویژه‌ی خود در کمیک و فرهنگ عامه، توانست اهمیت حفظ یک جامعه‌ی آزاد و دموکراتیک را برجسته کند. هرژه با به نمایش گذاشتن شخصیت تن‌تن، یک خبرنگار جوان بی‌باک و جوینده‌ی حقیقت، نشان‌داد که مطبوعات ابزاری ضروری در مبارزه با بی‌عدالتی و فساد هستند.

هرژه و آزادی مطبوعات

به اشتراک بگذارید

بعدی
پرونده تن‌تن در شستی
قبلی
تولد هشتاد سالگی اسرار اسب شاخدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست