غذاهای لذیذ در ماجراهای تن‌تن

غذاهای لذیذ در ماجراهای تن‌تن

سفره چیده شده. عطر خوش غذا در هوا شناور است. تنها چیزی که باقی می‌ماند این است که منتظر بمانید تا مهمانان غذاهای لذیذ در ماجراهای تن‌تن را بچشند و لحظاتی گرم را با شادی و نشاط به اشتراک بگذارند.

غذاهای لذیذ در ماجراهای تن‌تن

نقش گرسنگی و غذا در شخصیت‌های کمیک

شخصیت کمیک برای زنده‌ماندن به غذا نیاز ندارد. وجودش بر ترسیم مداد خالقش بستگی دارد. بدیهی‌ست که خوردن برای او یک ضرورت نیست. ولی اگر گرسنگی او واقعی نباشد، بسیار تخیلی خواهد بود. وعده‌های غذایی او در واقع لحظات داستان‌سرایی بی‌نظیری هستند. این زمان‌ها بسیار قوی‌تر از آن چیزی‌ست که به‌نظر می‌رسد، زیرا همیشه اتفاق‌های جالبی در آن‌جا اتفاق می‌افتد.

وعده‌های غذایی یک نشان‌گر زمانی ساده و کارآمد را تشکیل می‌دهند، زیرا به‌طور ضمنی زمان دقیق روز را که در طی آن داستان روایت می‌شود به خوانندگان نشان می‌دهد.

نقش گرسنگی و غذا در شخصیت‌های کمیک

ساختاردهی غذایی در داستان‌ها

با پیروی از قوانین تغذیه‌ی کرونو*، هرژه هر داستان را به‌گونه‌ای منطقی و متوازن در نظر می‌گیرد. پس صبحانه‌ی قهرمانان را – در صورت امکان – در یک بشقاب نقره‌ای سرو می‌کند، تا به آنها اجازه دهد تا تحقیقات و روز خود را خوب شروع کنند. سپس در میانه‌ی روز، وعده‌ی غذای اصلی و پرانرژی را برای ناهار ارائه می‌دهد. و در نهایت برای شام یک مهمانی باشکوه به‌هم‌راه غذاهای رنگارنگ برای جشن‌گرفتن پیروزی‌ها و پیش‌رفت‌ها.

ساختاردهی غذایی در داستان‌ها

شعار تن‌تن: استراحت و مبارزه

آسودن و استراحت هنگام تلاش و گاهی مجادله با دشمن! این می‌تواند شعار تن‌تن باشد که میانه‌ی درگیری با سرخ‌پوست‌ها و گانگسترها  – در داستان تن‌تن در آمریکا – از زمان‌گذاشتن برای ناهار ترسی ندارد. اگر مجالی پیش آید، با خوش‌حالی برای خوردن غذا استقبال می‌کند. این وعده‌ی غذایی که در حال فرار صرف می‌شود، یک اثر شگفت‌انگیز موثر و طنز ایجاد می‌کند.

شعار تن‌تن: استراحت و مبارزه

هرژه در عصای شاه اتوکار دوباره از حالت ایستایی و شتافتن برای انرژی بخشیدن به داستان استفاده می‌کند. اما این‌بار، خبرنگار بی‌باک نمی‌تواند باکمال آرامش وعده‌ی غذایی‌اش را میل کند و شرایط او را مجبور به خوردن غذا در حین فرار می‌کند.

غذاهای لذیذ در ماجراهای تن‌تن

هزینه‌های غیرمنتظره در میز غذا

متاسفانه برای تن‌تن، وعده‌های غذایی هرگز رایگان نیست. تا آن‌جا که گاهی بهای زیادی برای آن می‌پردازد. و اگر صورت‌‎حساب آن‌ها زیاد است، به‌دلیل حضور مهمانان ناخوانده سر میز است. در این‌صورت غذا بی‌درنگ به تله تبدیل می‌شود. خبرنگار ما با هوشیاری این ترفند را حس می‌کند و برای رهایی از شر دشمن وقت را تلف نمی‌کند، ولو به‌‌قیمت قربانی‌کردن یک سوپ کلم روسی باشد!

هزینه‌های غیرمنتظره در میز غذا

در ماجرای تورنسل نوبت تن‌تن است که دشمن را فریب دهد. برای انجام این‌کار، هیچ‌چیز مانند یک شامپاین خوب نیست که فرد را مبهوت و زبانش را شل کند. از قدیم نیز گفته‌اند: مستی و راستی!

غذاهای لذیذ در ماجراهای تن‌تن

غرفه‌ی خوراکی‌ها

تا از ماجرای تورنسل دور نشدیم بهتر است نگاهی به صفحه‌ی 13 این کتاب جذاب و خواندنی بی‌اندازیم. غرفه‌ای که در تصویر بزرگ این صفحه غذای آماده‌ می‌فروشد، یک اسنک‌فروشی به‌نام Friture (در نسخه‌ی اصلی) است. نام این غرفه در بسیاری از کشورهایی که ماجراهای تن‌تن منتشر می‌شود، یکسان نیست. در این‌جا اسامی متفاوتی برای آن می‌بینیم که بنا به کشور منتشرکننده‌ی کتاب تغییر یافته‌ است.

  • Churros
    چورُس یا دونات اسپانیایی، میان‌وعده‌ای‌ست که از آرد گندم بوداده یا نشاسته‌ی سیب‌زمینی تهیه می‌شود و منشا آن اسپانیاست.
  • Fish & Chips
    غذای محبوب، معروف و ملی انگلستان که از ماهی سرخ‌شده در آرد تشکیل شده و با سیب‌زمینی سرخ‌شده سرو می‌شود.
  • Iskager
    نوعی بستنی‌‌کیک است با پایه‌ی خمیر کوکی که از لایه‌های بستنی و کیک یا شکلات تشکیل‌‌شده. در کشورهای اسکاندیناوی محبوبیت ویژه‌ای دارند.
  • Txurroak
    چورُ به‌شکل بامیه‌های بلندی است که از سرخ‌کردن آرد در روغن تهیه می‌شود. بیش‌تر در صبحانه صرف‌شده و مبدا آن اسپانیا و به‌ویژه منطقه‌ی باسک است. هم‌چنین استفاده از آن در طول جشنواره‌ها مرسوم است.
  • Frittelle
    یک دونات معروف ونیزی است که فقط در طول کارناوال و جشنواره‌ها سرو می‌شود. در داخل خمیر آن بیش‌تر از دانه‌ی کاج یا کشمش استفاده می‌شود.
  • Farturas
    نوعی دونات که از آرد، مخمر، جوش شیرین، نمک، شکر، دارچین و آب تهیه می‌شود. سپس در روغن به‌شکل نان سرخ‌شده و به‌طور سنتی در نمایشگاه‌های پرتغال فروخته می‌شود.
  • Bratwürste
    نوعی سوسیس است که از گوشت خوک، گاو یا گوساله تهیه می‌شود. این سوسیس برای سرخ‌کردن در تابه یا کباب‌کردن روی باربیکیو مناسب است. براتوورست با پوشش روده‌ی خوک یا گوسفند پر می‌شود و یک غذای شناخته‌شده‌ی آلمانی‌ست.
  • Kizartma
    کیزارتما به‌معنی سرخ‌کردن است. غذاهای سرخ‌شده‌ی خوش‌مزه‌ی ترکی در این غرفه به‌فروش می‌رسد.
  • Verversings
    تنقلات و خوراکی‌های آماده.
  • Friture
    سیب‌زمینی معروف بلژیکی در این غرفه سرو می‌شود.
  • ساندویچ گرم
    در نسخه‌ی فارسی نام این غرفه را ساندویچ گرم گذاشتند. ساندویچ از غذاهای محبوب و پرطرف‌دار ایرانی‌ها به‌ویژه کودکان است.

ترجمه و غذای محلی

تجربه‌ی غذایی تن‌تن در سفرهایش

وقتی صحبت از غذا و خوراکی می‌شود، تن‌تن در طول ماجراجویی‌ها در کانون توجه قرار دارد. بسته به‌شرایط یا مکان جغرافیایی که در آن قرار دارد، او این شانس را دارد که بتواند انواع خوراک‌ها را امتحان کند. فرصتی برای خوانندگان برای سفر در بشقاب او و در نتیجه کشف تنوع شگفت‌انگیز غذاهای جهان.

آداب و رسوم غذاخوردن

تن‌تن این را خوب می‌داند که: خواهی نشوی رسوا، هم‌رنگ جماعت شو! در واقع هیچ‌چیز بهتر از این نیست که رسوم مردم سرزمینی که ملاقات می‌کنید را یاد بگیرید و با فرهنگ آن‌ها آمیخته شوید. همان‌گونه که در رستوران‌های محبوب چین مرسوم است، خبرنگان جوان با خوش‌حالی و خوش‌رویی میز خود را با یک غریبه تقسیم می‌کند.

آداب و رسوم غذاخوردن

تن‌تن و دعوت به سفر غذایی

اگر از شیوه‌های آشپزی خارجی پیروی نکنید، آن‌ها به‌سراغ‌تان می‌آیند. یا بهتر است بگوییم آن‌ها خودشان را دعوت می‌کنند! همان‌طور که در انبار ذغال سنگ رخ می‌دهد. زمانی‌که یاران محمد بن خلیل، قصر و زندگی کاپیتان هادوک را به‌دست می‌گیرند. آن‌ها سالن را برای برپا کردن یک چادر بربر** به‌سبک خودشان تزئین می‌کنند. گوشه‌ای از فرهنگ عربستان در مولینسار!

تن‌تن و دعوت به سفر غذایی

سفری به عمق فرهنگ

قهرمان ما در دورافتاده‌ترین مکان‌ها – مانند تن‌تن در تبت – هم طعم غذاهای محلی را می‌چشد. بنابراین در بالای کوه‌ها بود که برای نخستین‌بار غذاهای تبتی را امتحان کرد. نظیر سمپا (Tsampa). غذایی که آماده‌کردن، نگه‌داری و حمل آن آسان و مناسب پیک‌نیک در ارتفاعات بالاست!

سفری به عمق فرهنگ

چالش غذاهای محلی

باید این‌را گفت که تن‌تن، آدم خوش‌خوراکی‌ست و ذائقه‌‌ی خوبی دارد. او همیشه آماده‌ی آزمایش طعم‌های جدید است. حتا اگر – گاهی اوقات – خیلی تند باشند. شاید شما آن‌را دوست نداشته باشید، اما وانمود کنید که دوستش دارید، زیرا باید از توهین به میزبان اجتناب کنید!

در ماجرای تن‌تن و پیکاروها، ریج‌ول با مهربانی به او می‌گوید که ممکن است از غذای بومیان خوشت نیاید، اما باید وانمود کنی دوست‌داری که به آن‌ها برنخورد. ولی گاهی نتیجه آن‌چیزی نمی‌شود که ما دوست‌داریم.

چالش غذاهای محلی

گردهمایی‌های غذایی

غذا خوردن در نوع خود یک فعالیت اجتماعی‌ست. ما به‌ندرت تنهایی غذا می‌خوریم، مگر به انتخاب یا ضرورت و شرایط. در ستاره اسرارآمیز، کلم ترش تزئین‌شده همه‌ی اعضای گروه علمی را در مسیرشان به‌سمت دریای شمالی گرد هم می‌آورد.

گردهمایی‌های غذایی

مهمان‌نوازی و همبستگی: تن‌تن در کلبه‌ی بومیان

خوش‌بختی یعنی مهمان‌نوازی! بنابراین تعجب‌آور نیست که در جزیره سیاه، تن‌تن به‌گرمی مورد استقبال مرد اسکاتلندی قرار می‌گیرد. او در ادامه به تن‌تن و هم‌راهش لباس، محل اسکان و غذا پیش‌نهاد می‌دهد. پس از یک پرواز پرخطر و سقوط در بوته‌ی پرتیغ تمشک‌ها این بهترین اتفاق است.

از نظر مهمان‌نوازی، در تن‌تن و پیکاروها نیز همین‌گونه است. در کلبه‌ی کل‌ماما، رئیس قبیله از او به‌عنوان مهمان افتخاری در جمع یاران وفادارش پذیرایی می‌کند. بنابراین، هر وعده‌ی غذایی مشترک با بومیان فرصتی طلایی برای آن‌هاست تا پیوندهای اجتماعی و فرهنگی قوی ایجاد کنند.

مهمان‌نوازی و همبستگی: تن‌تن در کلبه‌ی بومیان

نکته‌ی آخر! اگر برای شام دعوت شدید قبل از ترک میز فراموش نکنید که آن‌را تمیز کنید!

غذاهای لذیذ در ماجراهای تن‌تن


* قوانین تغذیه‌ی کرونو بر پایه‌ی زمان‌بندی مصرف غذاها و ترکیب غذایی آن‌ها بر اساس ساعات مختلف روز تاکید دارد. این روش تغذیه باورد دارد که بدن انسان در طول روز به‌طور طبیعی تغییراتی در فعالیت‌های فیزیولوژیکی مختلف می‌کند و بنابراین نیازهای غذایی نیز در طول روز متفاوت است.

** چادر بربر نوعی چادر سنتی است که توسط اقوام بربر در شمال آفریقا و برخی کشورهای خاورمیانه استفاده می‌شود. آن‌ها بیش‌تر از پارچه‌های سنتی بافته‌ می‌شوند و برای مسافرت‌ها و برپاکردن در فضای باز، به‌ویژه در مناطق بیابانی و کویری، مناسب هستند.

به اشتراک بگذارید

بعدی
نقش فروشگاه‌ها در ماجراهای تن‌تن
قبلی
تن‌تن و زبان عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست