لباس مناسب یک قهرمان

لباس مناسب یک قهرمان

با این‌که سعدی، شاعر شیرین سخن پارسی می‌گوید: “تن آدمی شریف است به‌جان آدمیت، نه همین لباس زیبا نشان آدمیت” ولی مهم است که آدمی ظاهر خوبی داشته باشد. به‌ویژه زمانی‌که یک شخصیت کتاب کمیک استریپ هستید! مطمئن باشید، ظاهر تن‌تن همیشه با سلیقه و شیک بوده است. در این پست قصد داریم همه‌چیز را در مورد سبک لباس مناسب یک قهرمان بگوییم.

لباس مناسب یک قهرمان

لباس و دنیای نمادهای پنهان

هدف اصلی لباس محافظت از بدن در برابر تغییرات آب‌و‌هوایی مانند: رطوبت، هوای سرد، پرتوهای خورشید و… است. به‌همین دلیل پوست دوم نامیده می‌شود. اما فراتر از آن، لباس در واقع بیش‌تر اوقات بازتاب نمادین فردی که آن‌را می‌پوشد تفسیر می‌شود. هم‌چنین به ما نشانه‌هایی از جنسیت، موقعیت اجتماعی، پیشینه‌ی حرفه‌ای، سلایق و علایق صاحب آن می‌دهد. به‌همین دلیل است که نادیده‌گرفتن این هویت دوگانه در روابط بین فردی بسیار دشوار است.

لباس مناسب یک قهرمان

ظاهر آدم‌ها می‌تواند فریبنده باشد. کاپیتان هادوک کسی نیست که آن‌را انکار کند. او زمانی‌که برای نخستین‌بار در پرواز شماره 714 به سیدنی با لازلو کاریداس روبه‌رو می‌شود، این مورد را تجربه می‌کند. یک سرمایه‌دار ثروت‌مند که ظاهرش این‌را نشان نمی‌دهد. تن‌پوش فرسوده و ژولیده‌‌‌ای که سبب می‌شود کاپیتان فکر کند او بی‌کس و بی‌پول است. از نظر هرژه، این روشی خنده‌دار برای پافشاری بر ماهیت کوبنده‌ی این شخصیت بی‌همتا بود.

لباس و دنیای نمادهای پنهان

چه‌گونگی انتخاب لباس یک خبرنگار موفق

همان‌طور که بسیاری از شما می‌دانید، خبرنگار بودن کار آسانی نیست و مستلزم این است که شما همواره در حالت آماده‌باش باشید. به‌همین دلیل همیشه باید لباس مناسب بپوشید. در واقع، تن‌تن برای تطابق با محدودیت‌های شغلش و برخورداری از آزادی کامل حرکت، به‌طور خودجوش سبکی از پوشش را انتخاب کرد که می‌توان آن‌را هوش‌مندانه توصیف کرد. به‌عبارت دیگر، نیمه‌رسمی و اسپرت.

چه‌گونگی انتخاب لباس یک خبرنگار موفق

اما بیش‌تر از سبک، انتخاب لباس‌هایی‌ست که به او حس شخصی می‌دهد. اگر او این تمایل تکراری برای پوشیدن یک لباس را کم‌وبیش هر روز دنبال کند – همان‌طور که مردان بزرگ اغلب انجام می‌دهند – به این دلیل است که ظاهرش را به یک امضای بصری تبدیل کرده و به خوانندگان کمک می‌کند بی‌درنگ او را شناسایی کنند. البته تا جایی‌که این امر میسر باشد و شرایط مکانی و جوی این اجازه را دهد.

در این مورد، او یا پیراهن (اغلب سفید یا زرد) به تن دارد با یک بلوز آبی با آستین‌های بلند یا تازده که آن‌را با شلوار بلند ست می‌کند. و هنگامی‌که باد و باران می‌بارد، او کت قهوه‌ای یا بارانی بژ معروف خود را می‌پوشد. گاهی نیز هر دو را هم‌زمان ‌می‌پوشد!

لباس مناسب یک قهرمان

انواع لباس‌ها در سفرهای تن‌تن

وقتی صحبت از شرایط آب‌و‌هوایی به‌میان می‌آید، فصل‌ها اغلب اهمیت کم‌تری نسبت به جغرافیای سفرهای تن‌تن دارند. یعنی حضور او در مناطق مختلف نشان‌دنده‌ی سرما و گرماست. بنابراین وقتی لباس گرمی به تن دارد، می‌دانیم که او در نزدیک قطب یا ارتفاعات بالا است. در ادامه برخی از تن‌پوش‌های مورد استفاده‌ی تن‌تن را بررسی می‌کنیم.

ژاکت زیپ‌دار

این ژاکت قهوه‌ای با یقه‌ی ایستاده با باز شدن کامل زیپ و نوارهای کش‌دار پهن کمر و مچ، برای فعالیت‌های غیررسمی مانند پیاده‌روی در جنگل ایده‌آل است.

ژاکت زیپ‌دار

کاپشن بژ با یقه‌ی خز

این پوشاک به‌طور کلی از چرم یا چرم مصنوعی ساخته شده است. این کاپشن کوتاه با زیپ در جلو، هم‌راه مناسبی برای مسافت‌های کوتاه با موتور است.

کاپشن بژ با یقه‌ی خز

کاپشن خلبانی

کاپشن خلبانی که توسط چترباز آمریکایی، لزلی لروی اروین (Leslie Leroy Irvin) در دهه‌ی 1920 (1300 خورشیدی) ساخته‌شد، یک لباس ویژه با عایق حرارتی است. در آن زمان هواپیماها کابین تحت فشار* نداشتند. در نتیجه، خلبانان ممکن‌بود در معرض دمای شدید تا منفی 60 درجه‌ی سانتی‌گراد قرار بگیرند. به‌همین دلیل از چرم ضخیم و پوست گوسفند ساخته شده است. ناگفته نماند که تن‌تن آن‌را بیش‌تر در پروازهای طولانی، مانند آن‌چه در حریم هوایی شوروی انجام می‌شد، می‌پوشید.

کاپشن خلبانی

چند سال بعد، در ماجرای ستاره اسرارآمیز او یک مدل هودی به تن کرد که به‌دلیل رنگ آن، می‌توان آن‌را اکتشافی توصیف کرد. وانگهی قهرمان جوان دست‌کش و چکمه‌های خزدار هم دارد!

لباس مناسب یک قهرمان

هودی آنوراک

این هودی ضد آب و ضد باد است و طوری طراحی‌شده که در حین فعالیت بدنی شدید دست‌وپاگیر نشود. این تن‌پوش هم‌چنین مورد توجه علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است. از آن‌جا که با الیاف گرم بافته و محکم پوشانده‌شده، عایق کاملی را فراهم می‌کند. این خبر خوبی برای تن‌تن در تبت است! زیرا آن‌جا جدا از دمای انجماد، او باید فریادهای وحشتناک جانوران را نیز تحمل کند.

هودی آنوراک

لباس سنتی اسکیموها

اگر هوس کردید به قطب شمال بروید، بهتر است از اینوئیت‌ها** الگو بگیرید. تن‌تن برای محافظت خود و یار باوفایش، میلو در برابر سرمای قطب، لباس سنتی می‌پوشد که از پوست حیوانات دوخته‌شده است. این کاپشن گشاد از خز دولایه ساخته شده: یکی رو به داخل، دیگری رو به بیرون. این روشی مبتکرانه برای بازیابی و استفاده‌ی حداکثری از گرمای طبیعی بدن است.

لباس سنتی اسکیموها

بارانی دریانوردی

بارانی ویژه‌ی دریانوردی که توسط کارشناسان دریانوردی ساخته و استفاده می‌شود، به‌همان اندازه که ضد آب و گرم است، انسان را در برابر شرایط سخت دریایی محافظت می‌کند. رنگ روشن این بارانی برای این است که امدادگران کسی را که در دریا دچار حادثه یا در طوفان گم شده باشد، آسان‌تر پیدا کنند. تن‌تن این بارانی را به تن کرده تا به کاپیتان هادوک بپیوندد. او روی عرشه در تلاش است تا کشتی طلوع را از طوفان خارج کند.

بارانی دریانوردی

پانچو

پانچو پارچه‌ی پشمی بزرگ، مستطیلی و بدون آستین با سوراخی در مرکز آن برای خروج سر است. آمریکای لاتین و قله‌های مرتفع کوه‌های آند سرچشمه‌ی آن است. هم‌چنین بیش‌تر آن‌ها دارای نقوش سنتی و رنگ‌های محلی می‌باشند. تن‌تن در سفر خود به معبد خورشید پانچو پوشیده بود. این لباس پشمی گشاد و منعطف، قهرمان جوان را قادر می‌سازد تا با برف و سرمای یخ‌بندان که بر کوه‌های اینکا حاکم است، مقابله کند.

پانچو

یونیفرم نظامی

این یونیفرم نظامی پشمی با پوشش داخلی برای محافظت از تمام قسمت‌های بدن در برابر سرمای توان‌فرسای سیبری طراحی‌شده است. برای خبرنگار جوان، تن‌تن در کشور شوراها، این لباس مبدل برای رفتن به‌شکل ناشناس در میان دشمن ایده‌آل بود. و نکته‌ی مهم این است که او با پوشیدن آن با پاپاخ (یونیفرم ویژه‌ی ارتش شوروی) و کلاه آن بی‌چون‌وچرا ترکیب می‌شود.

یونیفرم نظامی

در این‌جا به پایان این نمایشگاه رنگارنگ مد رسیدیم و با این تصویر از قهرمان داستان‌های هرژه پرونده را می‌بندیم.

لباس مناسب یک قهرمان


* فشرده‌سازی کابین فرآیندی است که در آن هوای مطبوع به داخل کابین هواپیما پمپ می‌شود تا محیطی امن و راحت برای مسافران و خدمه‌ی پرواز در ارتفاعات بالا ایجاد شود.

** اینوئیت نامی است که اسکیموهای کانادا و گرینلند برای اشاره به قوم خود از آن استفاده می‌کنند.

به اشتراک بگذارید

بعدی
تغییرات جواهرات کاستافیوره
قبلی
تغییرات پرواز شماره 714 به سیدنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست