تن‌تن و کوهستان

تن‌تن و کوهستان

کوه‌ها و مراکز تنوع زیستی، در 11 دسامبر (20 آذر) به مناسبت روز جهانی کوهستان جشن گرفته می‌شوند. از قله‌های برفی تبت گرفته تا کوه‌پایه‌های ناهموار سیلداوی، از طریق دامنه‌های تند رفاژپوتالا، تن‌تن رهبر بسیاری از صعودها است. در واقع، کوهی که برای هرژه عزیز است، الهام‌بخش بسیاری از صحنه‌ها برای ماجراهای قهرمان جوان او بود.

کاپیتان هادوک همیشه نخستین کسی است که شکایت می‌کند، ولی در دیوانه‌کننده‌ترین ماجراجویی‌ها نیز، همراه خبرنگار جوان است. تا آن‌جاکه در اولین صفحه‌ی تن‌تن در تبت می‌گوید:

کوهستان چشم‌انداز زیبایی داره!… ولی من اصلا از این عشق و علاقه برای بالارفتن از یه مشت سنگ و کلوخ سر در نمیارم… از همه بدتر این‌که بعد از کلی بالارفتن دوباره باید برگردن پایین… که چی بشه؟…

البته به‌نظر می‌رسد که میلو، دلِ خوشی از کوه‌نوردی ندارد!

تن‌تن در کوهستان

نویسنده خودش از کشور هموار آمده‌ بود، ولی شیفته‌ی کوه بود. بنابراین، تصادفی نیست که گذرها و قله‌ها در ماجراهای تن‌تن به‌شکل زیادی وجود دارد. در مجموع، 11 کتاب دارای کوهستان و قله‌های بلند هستند.

در سال 1922 (1301 خورشیدی)، هرژه برای نخستین‌بار با نیروهای پیش‌آهنگ، بلژیک را ترک کرد تا دولومیت‌ها* را کشف کند. او تنها 15 سال داشت که این سفر را انجام داد. ژرژ رمی جوان، یا بهتر است بگوییم روباه کنجکاو، پرتگاه‌ها و قله‌های سرگیجه‌آور را در دفترچه‌ی سفر خود ترسیم می‌کرد. این پانوراماها، پیش‌آهنگ جوان را شگفت‌زده می‌کند و به ماجراهای آینده‌ی تن‌تن دامن می‌زند.

هرژهژرژ در طول این ماموریت پیش‌آهنگانی را ترسیم کرد که برای بالا رفتن از کوه فقط به نان و یک بطری شراب نیاز داشتند. این صحنه الهام‌بخش لحظه‌ای در ماجرای عصای شاه اتوکار خواهد بود که تن‌تن در کوهستان، مقداری نان و یک بطری شراب برمی‌دارد تا بتواند ادامه‌ی مسیر را تا پست مرزی پیماید.

تن‌تن و کوهستان

هرژه هم‌چنین از صعود پیش‌آهنگان به کوه شاف‌برگ (Schafberg) در رشته‌کوه‌های آلپ اتریش برای تن‌تن در تبت الهام گرفت.

تن‌تن و کوهستان

علاوه بر این، آن‌ها که از راه‌پیمایی خسته‌ شده‌ بودند، در صومعه‌ی بندیکتین (Monte Cassino) اقامت می‌کنند. از این صومعه نیز برای طراحی صومعه‌ی کتال آلیا بانگ در همین کتاب استفاده شد. هرژه هرگز پا بر بام دنیا نگذاشت، ولی با این حال آن‌را خیلی خوب به تصویر کشید.

تن‌تن و کوهستان

سفر مهیج تن‌تن در کوهستان و خطرات آن

"سفر

  • تن‌تن و چانگ در گل آبی برای رسیدن‌ به معبد قدیمی در هوکو از کوه‌ها عبور می‌کنند. تن‌تن در آن‌جا به‌وسیله‌ی عکاس میتسوهیراتو به‌شدت مجروح می‌شود.
  • در ماجرای گوش ‌شکسته، تن‌تن در هنگام فرار از زندان آلکازار در جاده‌ای پرپیچ‌ و‌ خم کوهستانی قرار می‌گیرد که خطرناک‌ترین جاده‌ی دنیاست. خودروی وی نیز در یکی از پیچ‌های تند این جاده به دره پرت می‌شود و آتش می‌گیرد، ولی خوش‌بختانه قهرمان ما نجات پیدا می‌کند.

سفر مهیج تن‌تن در کوهستان و خطرات آن

  • قهرمان ما در ماجرای معبد خورشید، برای نجات میلو که به‌دست یک رُخ‌کرکس آند (کندور آند) ربوده‌ ‌شده، از صخره‌ای با شیب تند، بالا می‌رود.

"سفر

  • دوباره در کوه‌های سیلداوی، ولی این‌بار در هدف کره ماه است که جاسوسان سعی می‌کنند نقشه‌های موشک را از هم‌دست‌شان تحویل بگیرند و تن‌تن دچار حادثه می‌شود.

"سفر

لازلو کاریداس

کوهستان، تابستان و زمستان، الهام‌بخش هرژه در سراسر کار او بوده است. هنرمند از آن برای ماجراهای تن‌تن و هم‌چنین برای ایجاد کارت پستال و جلد مجلات استفاده کرد. قله‌های مرتفع، منبع الهام تمام‌نشدنی بوده‌اند.

کوهستان در کارت پستال و جلد مجلات


* دولومیت‌ها، یک رشته‌کوه در شمال ایتالیا هستند که از نظر جغرافیایی در منطقه‌ی آلپ مرکزی واقع شده‌اند. این کوه‌ها بخشی از رشته‌کوه‌های آلپ ایتالیا محسوب می‌شوند. نام این رشته‌کوه‌ها از سنگ دولومیت که به‌شکل کلان در این منطقه یافت می‌شود، گرفته‌ شده‌ است.

به اشتراک بگذارید

بعدی
سیمپسون‌ها و علاقه به تن‌تن
قبلی
ناسزاهای کاپیتان هادوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست